Les om varme bad, trappetrinn, storslått arkitektur og fantastiske utsiktspunkter i andre del av vår reiseskildring fra Budapest.

Den fantastiske utsikten fra Fiskerbastionen

Søndag våknet vi igjen til strålende sol og behagelig vårvarme i luften. Det virket som om Budapest hadde bestemt seg for å vise seg fra sin beste side denne helgen, noe vi selvsagt tok i mot med åpne armer. Vi hadde dagen før avsluttet vår oppdagelsesferd i byen på Slottshøyden og i gamlebyen, og ble enige om at vi skulle tilbake hit. Men først skulle vi ta oss et bad!

Les også: Budapest: En by med to ansikter – første del av denne reportasjen

Badebyen Budapest

Budapest er kjent for sine varme kilder og sine mange bad. Opp fra jorda kommer det varmt vann som inneholder en mengde mineraler som skal være sunne og gode for kroppen. Av alle badene i Budapest er nok Gellért-badet, som er tilknyttet hotellet med samme navn, det mest kjente (Bestill billetter til Gellért-badet). Men vi hadde bestemt oss på forhånd for å besøke badet med det mer kronglete navnet Széchenyi-badet, et majestetisk anlegg som ligger i byparken Városliget. At dette badet skal ha det varmeste vannet(opp til 40°) av alle badene i Budapest gjorde valget enkelt. Vi fant fram våre badebukser i varierte farger og størrelser, pakket de ned sammen med håndklærne og gikk med freidig mot til Oktogon for å ta t-banen til badet.

Szécheniy-badet: lukter vondt, føles godt

Det krever litt å slappe av i et basseng som lukter råttent egg. Vi må være såpass ærlige å innrømme det. Synderen her er hydrogensulfid, som er et mineral du finner i områder med geometrisk aktivitet og varme kilder, som for eksempel på Island. Kombinasjonen av hydrogensulfid, mye folk, manglende utlufting i den lange bygningen; gjør luften i innendørsbadene tung, kvelende og intens. Selv om vannet er godt og varmt, og du vet at det er helse i hver dråpe, oppleves det litt intenst og trykkende å være inne i badeanlegget. Men det var ingen grunn til å holde seg innendørs! Sol, begynnende vårvarme og nær 40 grader i utebassenget, gjorde valget enkelt. Ut i friluft.

Szècheniy-badet oppleves best utendørs

Gellért-badet fikk vi ikke besøkt, men det ser fint ut på bilder.

Menn i små badebukser

Anlegget tilbyr tre utendørsbasseng. To basseng hvor meningen er å slappe av og nyte det varme vannet, og et basseng hvor man kan øve på svømmetakene. I svømmebassenget er bruk av badehette obligatorisk!

Det blir fort folksomt i disse bassengene. Vi besøkte anlegget på en søndag formiddag, og det var godt med folk i bassengene allerede i 11 tiden. Lokale, eldre menn i små badebukser og turister med selfiestenger i skjønn forening. De fleste er der for å la det varme, mineralrike vannet behandle kroppen; andre er der for å se og bli sett. Noe som er unikt for Szhéchenyi-badet er alle som møtes for å kombinere bad, velvære og et parti sjakk. Vi besøkte anlegget på formiddagen, men anbefaler å ta et besøk på kveldstid, gjerne på våren. Solnedgang, varmt vann og vakre omgivelser er ikke å forakte. I vår-, sommer- og høstsesongen arrangerer badet Summer night Spa parties, eller Sparties som de for enkelhetens skyld kaller det. Her er stemningen høy og klientellet ungt.

Alt i alt var det en god opplevelse å tilbringe noen formiddagstimer på Szhéchenyi-badet. Skal man en tur til Budapest, og oppleve det genuine Budapest, bør man besøke et av disse termalbadene. De aller fleste anleggene tilbyr også spabehandlinger til en rimelig penge. Bestill billetter til Széchenyi-badet.

Det er i høyden man får oversikt

Som nevnt tidligere hadde vi bestemt oss for å utforske Buda-siden mer grundig denne dagen. Så etter ett lite klesskifte, noe pudring av neser og generell restituering etter en intens formiddag på Széchenyi-badet, forlot vi leiligheten med et mål for øye: Lunsj i Gamlebyen.

Slottshøyden og Gamlebyen er uten tvil Budapests største severdighet og det flotteste området av byen. Slottshøyden er et kilometerlangt kalksteinsplatå som ruver 170 meter over Donau. Gamlebyen, som har stått på Unescos Verdensarvliste siden 1987, består av brosteinsgater og flotte, fargerike hus i barokk- og gotisk stil; som gjerne rommer en kafè, restaurant eller et museum av noe slag. De to største severdighetene i dette området er Mattiaskirken og Fiskerbastionen. Mattiaskirken er en praktfull og majestetisk kirke med røtter tilbake til det 13. århundre. Det er muligheter for å komme seg opp i det over 60 meter høye tårnet hvis du er klar for å bestige 297 bratte trappetrinn.

Den vakre Mattias-kirken i Budapest

Den vakre Mattias-kirken

Fiskerbastionen i Budapest

Fra Fiskerbastionen er det utsikt over hele Pest-siden, men utsikten opp mot bastionen er også imponerende

Fiskerbastionen tiltrekker seg selfieglade turister fra den ganske verden, der den troner over Donau og byr på panoramautsikt over den flate Pestsiden. Bygget ser gammelt ut, men ble bygget så sent som i 1905. Den er bygget på restene av en gammel middelaldermur, som fungerte som et forsvarsverk. Navnet Fiskerbastionen stammer fra den gang fiskerne, som bodde nedenfor murveggen langs Donau, tok nærmeste rute til borgen i tilfelle uro eller krig. Utsikten herfra er virkelig storslagen! Det er i fra dette perspektivet at Parlamentsbygningen kommer til sin fulle rett, enormt stor og prangende som den er. Vi betalte rundt 3 euro for å komme opp i et av de 7 tårnene på borgen. Der bestilte vi oss kaffe og varm sjokolade og satt oss ved et bord for å nyte både utsikten og solen. Deilig! Men det er ikke nødvendig å betale disse 3 euroene for å nyte storslagen utsikt.

Lunsj og Marit Bjørgen

Lunsjen valgte vi å ta på restauranten Magyar Véndeglo, som ligger fint plassert i Fortuna-gaten i Gamlebyen. Dette er en restaurant som søker å føre ungarske mattradisjoner inn i det 21. århundre, blant annet ved å gjøre rettene noe «lettere» en hva ungarsk mat tradisjonelt er. Mattvillingene Magnus og Kent bestilte en kyllingrett; individualisten Sveinung valgte denne gangen, som de fleste andre ganger, å stå alene og bestilte en kaninrett.

Ved Guds forsyn viste det seg at 3 mila i Holmenkollen var godt i gang da vi satte oss ved bordet for å bestille mat. Magnus rigget til mobilen og umiddelbart ble det klart for oss at vi var to nordmenn og en svenske på tur. Spenningen var til å ta og føle på! Og det var svensken som hadde størst grunn til å smile i det vi kom inn i løpet. Charlotte Kalla ledet an i en trio med Jessica Diggins og Ragnhild Haga på slep. Marit Bjørgen var hele 30 sekunder bak med bare en liten kilometer igjen til mål. At Magnus var optimistisk på vegne av de svenske fargene er en underdrivelse.

Men selvsagt ville tidenes mestvinnende vinterolympier, den 37 år gamle småbarnsmoren, Marit Bjørgen det annerledes! Parallelt med at Bjørgen tok inn sekund på sekund på ledertrioen, kunne vi se frykten i Magnus sine øyne tilta i styrke. Og pessimismen og frustrasjonen. «Jag er så lei denna Marit Bjørgen altså..!!». Og da hun rykket fra i selveste Hellner-bakken, var resignasjonen total. Så total var den at han ikke la merke til at Ragnhild Haga spurtslo Charlotte Kalla i kampen om tredjeplassen…

Lunsjen smakte godt og stemningen var ikke altfor trykkende, tross det forsmedelige nederlaget til Kalla. Antar at vår gode svenske venn tenkte i sitt stille sinn: «La de få ha sine øyeblikk i miniatyridretten langrenn. Til sommeren er det fotball-VM…»

Restaurant Magyar Véndeglo i Budapest

God underholdning på restaurant Magyar Véndeglo. Foto: Kent Bersvendsen

På vei opp Gellert-høyden

På vei opp Gellert-høyden. Foto: Kent Bersvendsen

Utsikten fra Gellert-høyden

Gellért-høyden – Budapests svar på Stoltzenkleiven?

Denne overskriften røper vel kanskje at ingen av oss faktisk har prøvd oss på det kjente trappeløpet i Bergen. Men med sine 235 høydemeter, og ganske mange trapper, må vi ærlig innrømme at det tok litt på å komme seg til toppen av Gellért-høyden. Spesielt med en god lunsj i magen. Vi startet vår klatring opp trappene ved Gellért-hotellet. Som visst er den bratteste veien opp..

Vi hadde ikke gått veldig langt før vi tok en kort avstikker og entret inn i Grottekirken, som ble bygd inn i en hule. Fram til 1951, da den ble stengt av kommunistene, var det sete for Paulinerordenen. Grotten ble gjenåpnet og nyvigslet i 1992, og er i dag i aktiv bruk med flere gudstjenester i løpet av dagen. Vel verdt en avstikker!

På veien opp mot toppen registrerer man at dette er et grønt og frodig område med flere lekeplasser, benker man kan slappe av og hvile bena sine og en behagelig stemning. Ved siden av turister, er det gjerne barnefamilier og kjærestepar man møter på veien opp. Vel framme på toppen av åskammen er det tre ting man må få med seg: Det 14 meter høye Frihetsmonumentet i form av en vakker kvinne med palmeblad i hendene, Citadellet, en u-formet konstruksjon bygget rundt en gammel borggård og toppen av kransekaken: Utsikten! Utsikten her er formidabel og man får virkelig oversikt over Pest siden av Budapest.

Budapest – kontrastenes by

Gammelt og nytt, øst og vest, høyt og lavt, Buda og Pest. Budapest er virkelig kontrastenes by, en by som faktisk var to helt forskjellige byer helt fram til 1873, da Buda og Pest ble slått sammen til en by. Budapest er heller ikke en arkitektonisk stilren by, men allikevel en vakker by med mye historie. Dette kombinert med at man kan både bo og spise billig, er dette en by vi gjerne drar tilbake til. Herved anbefalt!

En liten stemningsfilm fra vår tur til Budapest

Støtt oss - benytt våre partnere